Kinderen

Haptonomie met kinderen

In de leefwereld van kinderen is aanraken, voelen, ervaren en beleven heel vanzelfsprekend. Zij leven vanuit hun gevoel, intuïtief weten zij wat goed en kwaad is. Kinderen reageren onmiddellijk vanuit hun gevoel op het contact wat je met ze aangaat en de hulp die je biedt. Kinderen zijn meestal goede voelers maar kunnen nog niet zo goed met emoties omgaan; ze uiten zich terloops of niet en verzinnen soms vreemde verklaringen voor iets wat ze niet begrijpen.

Als kinderen met gevoelens worstelen reageren ze primair en gaan soms simpelweg ander gedrag vertonen. Hierdoor zetten problemen zich eerder vast in de vorm van lichamelijke klachten bv. hoofd- of buikpijn, bedplassen, constipatie of problemen met slapen. Sommige kinderen zijn te kwetsbaar; zijn erg gevoelig voor pesten of voor emoties van anderen of zijn overgevoelig voor prikkels (adhd).

Pubers en adolescenten lopen soms vast op hun weg naar zelfstandigheid en kunnen daar erg onzeker van worden. Ze hebben nogal eens moeite met (be)grenzen, hebben problemen op school of blijven te lang afhankelijk.

Haptonomische begeleiding helpt onzekere, gespannen, angstige, te drukke of (over)gevoelige kinderen. Het versterkt bij kinderen het gevoel van veiligheid en (zelf)vertrouwen. Door haptonomische begeleiding zijn kinderen veelal (beter) in staat om keuzes te maken en alternatieve strategieën te ontwikkelen zodat ze beter met (onprettige) gebeurtenissen kunnen omgaan.

De begeleiding bestaat vooral uit oefeningen, bv. het voelen van verschillende materialen, wanneer komt iemand te dicht bij, waar staat kind het prettigst en aanrakingen. Tijdens de intake met het kind en de ouder(s) wordt afgesproken hoe de begeleiding vorm te geven. Ouders worden betrokken bij de begeleiding, een goede samenwerking is erg belangrijk.

Meer informatie?

Ik heb tijdelijk een patiëntenstop
dit formulier wordt niet gebruikt